”Skyltgate” är bara ett symptom på ett större problem inom SR

Den berömda skylten som visades under Åkessons tal på Järva. Foto: Skärmdump från SVT.

Förra veckans ”Skyltgate”, då en vänsterextrem skylt förvarades i SR:s bil på Järvafältet, väckte enorma reaktioner inom sociala medier, alternativmedia och på Flashback. Det har spekulerats friskt i om det var SR:s personal som tog med skylten till Spånga IP då Jimmie Åkesson höll sitt tal – och det förekom även rykten om att det var en SR-reporter som höll upp en liknande skylt med anti-SD-budskap. En grupp ”grävare” på Flashback undersökte till och med skuggorna på SR:s bil för att analysera om skylten fanns i bilen före eller efter Jimmie Åkessons tal.

Alla rykten visade sig dock vara falska. Det är numera bevisat att SR:s journalist inte höll upp skylten (eftersom det finns en bild på henne och dubbelgångaren som verkligen höll i plakatet). Flashbacks detektiver har även kommit fram till att det var kvällssol när bilden togs på SR:s bil, det vill säga skylten stod i bilen efter Åkessons tal. Därmed förefaller SR:s officiella version om att någon hade satt fast skylten på bilen, och att reportern tillfälligt ställde in den i bilen, vara korrekt. Därmed kan vi lägga skyltgate till handlingarna. My Rohwedder, SR:s journalist som var på plats, förtjänar dessutom en ursäkt för det osakliga drev som gick.

Däremot är skyltgate bara ett symptom på ett betydligt större problem inom public service.

Enligt en undersökning på Göteborgs Universitet röstar inte mindre 82% av journalisterna på SR/SVT på rödgröna partier. Bland annat har välkända SR/SVT-profiler som Cecilia Uddén, Stina Dabrowski och Jan Scherman ett förflutet inom kommunistiska partier och rörelser enligt en undersökning i tidningen Resumé. Inte nog med det – många journalister inom Public Service sympatiserar dessutom med vänsterextrema grupperingar. Magnus Sandelin berättade i ett reportage i Magasinet Neo:

”Jag vet också journalistkolleger som har en fot, eller har haft en fot inne i den här [vänsterextrema] autonoma miljön. Det förekommer att de har det samtidigt som de arbetar som journalister.”

Kakan Hermansson, som har ett förflutet journalist på SR och SVT, har deklarerat att hon hatar alla män och vill kastrera dem. Kakan Hermansson har skrivit följande dikt som är starkt influerad av Valerie Solanas SCUM (Society For Cutting Up Men) manifesto:

”Gå hem och slipa eran kniv

slint så att han mister hela snorren

så har du räddat en medsysters liv”

Kakan Hermansson twittrade även innan en demonstration i Kungsträdgården 2014:

”Kämpa Stockholm, idag och för alltid. Ta hand om varandra och glöm ej; ACAB. Dom skyddar nassarna inte oss.”

ACAB står för ”All Cops Are Bastards”. Eftersom Sveriges Radio ska vara ”oberoende public service” kan detta uppviglande uttalande från en av deras programledare ifrågasättas med tanke på hur motdemonstrationen urartade.

SR och SVT har tydligen inga problem med medarbetare med sådana åsikter, för Kakan anlitas fortfarande till olika program. Man kan fråga sig hur SR och SVT hade ställt sig till en medarbetare med motsvarande högerextrema åsikter? Förmodligen hade hen dömts till fängelse för hets mot folkgrupp.

Dessutom har frilansjournalisten Ametist Azordegan på SR reagerat mot att Janne Josefsson granskade det vänsterextrema våldet i Sverige och twittrade:

”Kan inte Janne Josefsson bara komma ut som nazist/SVP en gång för alla?”

Till historien hör att Janne Josefsson i en dokumentär veckan innan på motsvarande sätt hade granskat det högerextrema våldet, men det tyckte inte Ametist var någon förmildrande omständighet att tala om.

SR har även anställt My Vingren från kriminella Researchgruppen, som kallar sig själva för ”Sveriges Stasi”, eftersom hon tillför ”viktig kompetens” till deras grävteam. Vidare blev författaren och poeten Athena Farrokhzads kontroversiella sommarprogram i P3 år 2014 anmält hela 70 gånger till Granskningsnämnden, men fälldes dock inte på en enda punkt. I programmet Tankesmedjan i P3 kallade programledaren Dilan Apak den liberalkonservativa ledarskribenten Alice Teodorescu för ”husblatte”. Och så vidare.

Det här var ett axplock av personer inom SR och SVT som har utmärkt sig, men listan över profiler i SR och SVT med vänsterextrema och radikalfeministiska åsikter kan göras längre än så. Under flera år har dessa journalister och författare åtnjutit carte blanche inom public service och har i princip kommit undan med vad som helst – oavsett hur radikalt det än må vara. Publiken har mestadels suttit tysta och tagit del av de radikalfeministiska budskapen som basuneras ut från de statliga mediejättarna.

Men efter incidenten på Järva hände någonting: Folk hade plötsligt fått nog. Skyltgate blossade upp som en symbolisk revolt mot all propaganda som SR och SVT har förmedlat under decennier. Bloggare, twittrare, Flashbackgrävare, alternativmedia och gräsrötter visade samstämmigt att SR hade passerat gränsen.

Nu visade sig som sagt Skyltgate vara falskt alarm och SR klarade sig denna gång helskinnade ur en potentiell jätteskandal som kunde fått återverkningar upp i högsta ledningen. Hädanefter bör SR och SVT vara mycket försiktigare med att blanda in vänsterextrema budskap i sina sändningar – annars kan det blossa upp en ny Skyltgate som visar sig vara verklighetsförankrad. Från och med nu har de statliga mediejättarna ögonen på sig.

Till att börja med bör public service justera rekryteringsprocessen så att det även råder politisk mångfald på redaktionen. 52% journalister som röstar på Miljöpartiet och noll procent journalister som sympatiserar med Sverigedemokraterna reflekterar knappast den folkliga opinionen.

En sak till: Sverigedemokraterna fick extremt mycket gratisreklam tack vara Skyltgate på Järva. Tiotusentals människor har sett Jimmies Åkessons tal i repris för att få en skymt av skyltarna och demonstranterna; därmed fick han ut sitt politiska budskap betydligt mer effektivt än de andra partiledarna. Skyltgate påminner därmed om incidenten vid Östermalms tunnelbana då hundratals vänsterextremister rev ner Sverigedemokraternas banderoller; tack vare denna vandalism nåddes hela 92% av Sveriges befolkning av partiets budskap.

Förmodligen kan Skyltgate bli en vändpunkt för SR:s och SVT:s rapportering. Sannolikt kommer Kakan Hermansson, Dilan Apak, Ametist Azordegan och kompani inte att ges lika fritt spelrum för sina vänsterradikala budskap; annars riskerar SR att drabbas av en ny skandal – som dessutom kan ge ännu mer gratisreklam åt Sverigedemokraterna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *