Obekväma fakta om Trumps inreseförbud

Donald Trumps tillfälliga inreseförbud för medborgare från Irak, Iran, Syrien, Jemen, Sudan, Libyen och Somalia har lett till ett ramaskri i massmedia. I flera reportage har svenskar som har dubbelt medborgarskap i något av dessa länder intervjuats om alla bekymmer de har drabbats av när de ska resa till USA. Dessutom finns det flera vänsterliberala och muslimska debattörer som anser att inreseförbudet är ”rasistiskt och islamofobiskt”. I USA stödjer dock en stor majoritet av befolkningen Trumps gränskontroller. Så hur ligger det egentligen till med de nya reglerna?

Till att börja med hänvisar Trumps presidentorder till lagen ”217(a)(12) of the INA, 8 U.S.C. 1187(a)(12)” som instiftades av kongressen under Obamas regim 2015. I denna lag – som publicerades för ett år sedan – pekas just Irak, Iran, Syrien, Jemen, Sudan, Libyen och Somalia ut som länder som föremål för inreseförbud. Trumps presidentorder specificerar däremot bara Syrien för inreseförbudet, medan restriktionerna för de andra länderna härstammar från Obamas lag.

Obamas regler fick i januari 2016 effekten att svenska medborgare som har dubbla medborgarskap eller besökt Iran, Irak, Syrien eller Sudan måste ansöka om ett särskilt visum. De omfattas alltså inte av det förenklade Visa Waiver-programmet, utan måste ansöka om ett speciellt visum, vilket kostar mer och kan ta flera veckor att erhålla. Obamas restriktioner för inresor från dessa länder uppmärksammades knappast alls 2016, med undantag för några korta reportage.

Redan tidigare förbjöd Obama irakier inresa till USA under sex månader (vilket är tre månader längre än Trumps inreseförbud); dessutom förbjöd Carter redan 1980 iranier inresa till USA – såvida de inte kunde bevisa att de var motståndare till ayatolla Khomeneis teokrati.

Vad gäller Trumps presidentorder är reglerna för inresor till USA ganska otydliga. Svenskar som har dubbla medborgarskap i något av de sju terrorklassade länderna har inte kunnat få några klara besked av USA:s ambassad. Enligt USA:s officiella hemsida över inreseregler gäller i skrivande stund fortfarande reglerna från 2016. Däremot har den brittiska regeringen gett tydliga besked på sin hemsida:

“If you are a dual citizen of one of those countries travelling to the US from OUTSIDE those countries then the order does not apply to you.

The only dual nationals who might have extra checks are those coming from one of the 7 countries themselves – for example a UK-Libya dual national coming from Libya to the US.”

Sannolikt kommer samma regler att införas för svenskar med dubbla medborgarskap i de terrorklassade länderna.

Att Trumps presidentorder specifikt skulle vara en ”muslim ban” stämmer inte heller. Det är sju länder med förhöjd risk för terrorism som har pekats ut. I dessa länder finns det inte bara muslimer, utan även kristna, yazidier, judar, drusier, och så vidare.

Dessutom finns länderna med de största muslimska befolkningarna inte med på Obamas lista (som Trump senare exekverade med presidentordern). Världens länder med de största muslimska befolkningarna är i rangordning: Indonesien, Indien, Pakistan, Bangladesh, Nigeria, Egypten, Iran, Turkiet, Algeriet och Marocko. Som synes finns bara Iran med på listan bland länderna med stora muslimska befolkningar. Återigen är det inte någon ”muslim ban” det handlar om, utan om en säkerhetsåtgärd mot terrorism.

Som en hämnd mot Trumps presidentorder har Iran infört ett inreseförbud för amerikanska medborgare; massmedia har rapporterat ytterst knapphändigt om denna anglofobiska åtgärd. Dessutom har sedan länge sexton länder med stora muslimska befolkningar inreseförbud riktade mot israeliska medborgare; dessa antisemitiska åtgärder kan man inte heller läsa så mycket om i massmedia.

Den kritik man rikta mot USA:s lista över länder med inreseförbud är att den inte omfattar de länder med flest IS-terrorister. Rekryteringen av terrorister till Islamiska Staten kommer främst från Tunisien, Saudiarabien, Jordanien och Ryssland. Inget av dessa länder omfattas dock av restriktionerna att resa till USA, så terrorister från dessa länder har alltså fortsättningsvis samma möjligheter att ta sig in i landet.

Om man tittar på vilka länder som terroristerna bakom de största attentaten i USA kommer ifrån så framträder ett mönster. Femton av al-Qaida-terroristerna som utförde terrordådet 9/11 kom från Saudi-Arabien, medan resten kom ifrån Egypten, Förenade Arabemiraten och Libanon. Tashfeen Malik, som var en av terroristerna bakom attentatet i San Bernardino, kom från Saudiarabien; hennes amerikanske man Syed Rizwan Farook reste till Mecka för att gifta sig med henne innan de reste till USA för att begå terrordådet. Omar Mateen som låg bakom Orlando-dådet var född i USA, men misstänks ha radikaliserats under sina resor till Saudiarabien. Bröderna Dzhokhar Tsarnaev och Tamerlan Tsarnaev som låg bakom terrordådet vid Boston maraton var amerikanska medborgare med tjetjenskt ursprung.

Värt att notera är att ingen av dessa islamistiska terrorister kom ifrån något av de länder som omfattas av USA:s lista med inreseförbud. Faktum är att noll terrorister som har utfört signifikanta terrordåd i USA har kommit från länderna på listan över inreseförbud. Detta gäller historiskt – därmed inte sagt att det inte finns potentiella terrorister från de terrorklassade länderna Irak, Iran, Syrien, Jemen, Sudan, Libyen och Somalia.

Däremot finns det en övervikt med terrorister från Saudiarabien som faktiskt har utfört attentat i USA. Dock finns inte Saudiarabien med på listan över terrorklassade länder. Förklaringen kan sökas i att USA har strategiska affärsintressen med Saudiarabien, framförallt vad gäller pakten om oljeleveranser till USA. (Denna pakt ingicks 1945 då Roosevelt Roosevelt ville ha tillgång till den saudiarabiska oljan samt det saudiska kungahusets välsignelse för grundadet av Israel i Palestina; i gengäld ville Ibn Saud att USA skulle garantera det saudiska kungarikets säkerhet, inte minst mot Storbritannien.) Om USA skulle terrorklassa Saudiarabien skulle den livsviktiga oljeförsörjningen till USA kunna drabbas hårt. Samma princip kan tillämpas på flera andra rika länder i Mellanöstern som har problem med terrorism, men som ändå inte finns med på USA:s lista över inreseförbud.

Krasst uttryckt är USA:s lista över inreseförbud en sammanvägning av länder med förhöjt terrorhot, men som USA inte har några strategiska affärsförbindelser med. Risken finns är att inreseförbuden från dessa länder kan visa sig vara ineffektiva, eftersom de flesta terrorister statistiskt och praktiskt sett kommer från andra länder.

Den kritik man kan rikta mot inreseförbudet är att det främst drabbar fattiga länder och inte omfattar de länder mest störst risk för terrorism. Dessutom har flera studenter och arbetskraftsinvandrare (med goda intentioner får man förmoda) nekats tillträde i den amerikanska tullen och tvingats återvända till sina hemländer.

Man ska dock notera att inreseförbudet är temporärt. För de sju terrorklassade länderna gäller inreseförbudet i 90 dagar, medan all asylinvandring stoppas under 120 dagar. (Eventuellt kan inreseförbudet från Syrien förlängas tills USA anser sig ha kontroll över immigrationen därifrån.) Efter denna temporära period bör rimligtvis Department of Homeland Security, NSA, CIA och FBI ha kommit upp med en bättre lösning för att stoppa terrorister från att resa in till USA.

4 reaktioner på ”Obekväma fakta om Trumps inreseförbud”

  1. Vari ligger det obekväma i det du skriver?
    Mer än att det finns inga terrorister från länder på listan som utfört attentat mot USA. Mao är hela skiten felkonstruerat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *