Skivrecension av Ett Nytt Tillsammans

TillÄventyrs

Alla politiska rörelser med självaktning ackompanjeras av en musikalisk proteströrelse. Protesterna mot Vietnamkriget backades upp av en mängd hippieband med låtar som The Fugs ”Exorcising the Evil Spirits from the Pentagon”, Country Joe And The Fish ”I-Feel-Like-I’m-Fixing-to-Die-Rag” och Edwin Starrs ”War (What is It Good For?)”. Hippierörelsen och Vietnamprotesterna kulminerade i en orgie av LSD, hasch och fritt sex på den hedonistiska Woodstockfestivalen 1969. Under 1970-talet i Sverige övergick hippierörelsen i den vänsterradikala proggen som nådde vissa framgångar med band som Blå Tåget och Nationalteatern. I USA på 1960-talet tog Nina Simone parti för den antirasistiska rörelsen och skrev bland annat låten ”Mississippi Goddam”, som censurerades i den amerikanska södern. Under Thatchers epok som premiärminister i Storbritannien på 1980-talet uppstod en liknande rörelse som opponerade sig mot järnladyns konservativa politik; Bob Dylans låt ”Maggie’s Farm” blev något av ett ledmotiv och tolkades av band som The Specials och The Blues Band. På 1990-talet var det radikalfeministernas tur att backas upp av riot grrrls; det var en rörelse med feministiska hardcore-band som Bikini Kill och Bratmobile från Washington D.C. Alla dessa band och rörelser har dock en sak gemensamt: de står till vänster politiskt.

På den borgerliga musikscenen är det däremot rena öknen. Inför presidentvalet 2004 backades den demokratiske presidentkandidaten John Kerry upp av storheter som Bruce Springsteen, Neil Young och R.E.M. som gjorde en gemensam turné med namnet ”Vote For Change”. Den republikanske presidentkandidaten George W Bush fick däremot hålla till godo med Kid Rock (som är mest känd för amatörporrfilmen med Pamela Anderson), Britney Spears (som var ett nervvrak efter alla parazzidrev) och Ted Nugent (som stödjer vapenfetischisterna i National Rifle Association).

Den svenska konservativa musikscenen är också den ett sorgligt kapitel. Här återfinns i princip bara Ultima Thule (som förra året blev mest uppmärksammade för sin konsert i Jimmie Åkessons trädgård) och Wille Crafoord som skrev Moderaternas kampanjlåt ”Flyter” 2010. Wille försökte få några andra artister att ställa upp, men fick nobben av hela den svenska artisteliten, vilket säger en hel del om den borgerliga uppslutningen. Den Sverigevänliga rörelsens främsta musikaliska merit är att Ulf Lundell har hotat med att dra in ”Öppna Landskap” om Sverigedemokraterna får mer än 20%. Med andra ord är den socialkonservativa rörelsen betydligt mer framgångsrik politiskt än musikaliskt.

Däremot växer en rebellisk rörelse bland de svenska gräsrötterna fram. Överallt kommer det fram nya intressanta bloggar, alternativa medier, radio-poddar och till och med en TV-kanal (”Samhällsgranskarna”) som blir allt mer kritiska mot den politiskt korrekta hegemonin och det mediala etablissemanget. Så när kan vi förvänta oss det kommer en musikalisk proteströrelse? Faktiskt har det dykt upp några intressanta band den senaste tiden. År 2014 kom först electronicabandet Borgerlig Skymning med sin hit ”Han röstar på att FI (för att få ligga)”. Låten är en parodi på alla män som utger sig för att vara feminister bara för att få sex. Många som är utleda på den vänsterextrema diskursen har kört deras låt på repeat som en mental motvikt till de samtida radikalfeministerna Silvana Imam och Beatrice Eli som får dansa fritt inom åsiktskorridoren.

I dagarna har så den första samhällskritiska fullängdaren släppts av bandet Till Äventyrs! Skivans titel är ”Ett Nytt Tillsammans”, vilken jag först tolkar som en ironisk grimas åt Det Nya Spännande Sverige och Löfvens pekoral ”Sverige Tillsammans”. Upphovsmannen kommenterar skivtiteln så här: ”Det är ett seriöst konstaterande. Våra makthavare har länge talat om en ny sorts svenskhet där nationen, det gamla kollektivet, helt ska ersättas av internationalism och öppenhet. Att vara svensk idag är enligt dem att förneka det gamla kollektivet till fördel för ett nytt abstrakt och osynligt.” Genren är socialpop som enligt upphovsmannen ”skildrar de nya relationerna mellan människor, mellan människor och institutioner, och mellan människor och media i dagens Sverige”.

Bandmedlemmarna är anonyma, som de flesta regimkritiker tvingas vara i demokraturens Sverige. Vi trotsar hotet från Researchgruppen (”Sveriges Stasi”) och genomför en intervju via Twitters meddelandefunktion med våra alias. Upphovsmannen som intervjuas kommenterar den påtvingade anonymiteten så här: ”Anonymiteten är mest en spegling av värdegrunden som även den är anonym. Åsiktskorridoren hålls främst upp av människor själva, som accepterar abstrakt skuldbeläggning från högre ort.”

Musikaliskt drar ”Ett Nytt Tillsammans” åt olika håll. Hela skivan är inspelad på elektronisk väg, vilket öppnar upp för olika stilar. ”Disko Kannibal” är den mest dansanta låten och bär drag av bodysynth. ”Relativ Teori” ackompanjeras av suggestiva rytmer som för tankarna til lIodine Jupiter Och Hororna Från Helvetet. ”Ett Liv Hos Tant Kultur” påminner musikaliskt om nyproggaren Doktor Kosmos, även om texterna är inverterade. Dystopiska ”Tivolisation” kan associeras med electropunkarna Suicide från New York.

Skivans styrka ligger dock i texterna. Låten ”De Likadana” innehåller nedanstående strofer som kommentar till den värdegrundande likriktade åsiktsdiskursen:

”De likadana, de lika nöjda, lika bra, de likadana, de som hyllar vår vardag, de som fostrar våra barn, de som skriver våra tal, de likadana, de lika bra.”

De världsfrånvända radikalfeministerna på Södertörns Högskola som relativiserar och forskar i normkritik får sig en känga i låten ”Relativ teori”:

”Relativ teori, kan du bli mer intelligent, dumhetens tid är förbi. Riv upp normer och fundament: relativ teori, väl underbyggda argument, den goda viljan har släppts fri, vi ingår i rymdens parlament.”

”Era Nätters Gångtunnlar” handlar om politikerna i riksdag och regering som har skapat Det Nya Spännande Sverige med allt våldsammare utanförskapsområden medan de själva roar sig på trygga Södermalm:

”Vi har tillsatt en utredning för att skölja blodet från våra händer. Det var inte vi, det gick oss helt förbi. Era nätters gångtunnlar är ganska fjärran från våra upplysta gränder, vi har egna liv, med bättre tidsfördriv.”

Förfallet i Det Nya Spännande Sverige, där Islamiska Staten hotar med massiva terrorattacker och arméchefen varnar för ett förestående krig, besjungs i ”Tivolisation”:

”Hur känns en krossad bröstkorg som puder på inbördeskrig, änglakören ger vår sorg tillrättalagd intrig.”

Överlag är texterna genomtänkta och vemodiga, med ett typiskt svenskt svårmod som man kan återfinna hos Kjell Höglund eller Kent.

Skivans produktion är dock något ruffig och soundet påminner en aning om Joy Divisions debutalbum ”Unknown Pleasures”. Skivan skulle också tjäna på att sången mixades upp, så att de tänkvärda texterna lyftes fram mer. Den nedtonade sången påminner faktiskt en aning om Khonnors debutalbum, som han visksjöng på eftersom han inte ville att skivinspelningen i källaren skulle bli avslöjad av hans föräldrar. Behovet av att dölja skivinspelningarna går alltså igen hos Khonnor som hos Till Äventyrs! På det hela taget är ”Ett Nytt Tillsammans” ett välkommet och fräscht inslag i musikbranschen, som är lika politiskt tvångsmässigt korrekt som resten av det svenska medialandskapet. På samma sätt som ”Unknown Pleasures” blev banbrytande för hela gothrocken och postpunken kan ”Ett Nytt Tillsammans” bli skivan som öppnar upp för den nya åsiktsfrihetsgrundande genren socialpop. Revolten mot det politiskt korrekta etablissemanget har äntligen fått sin musikaliska proteströrelse – förhoppningsvis kommer det att följa fler band i dess spår.

Skivan ”Ett Nytt Tillsammans” finns på Spotify, det finns videos på Youtube och bandet Till Äventyrs! har konton på Facebook och Twitter.

En reaktion på “Skivrecension av Ett Nytt Tillsammans”